Postboot, albatrossen en veel mooie baaien. - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Elske&Hannie Schut - WaarBenJij.nu Postboot, albatrossen en veel mooie baaien. - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Elske&Hannie Schut - WaarBenJij.nu

Postboot, albatrossen en veel mooie baaien.

Door: Hannie

Blijf op de hoogte en volg Elske&Hannie

17 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Marahau

Aangekomen op het Zuidereiland hebben we eerst de Marlboroughsounds verkend. Een prachtige regio met vooral veel mooie baaien en inhammen en strandjes. Zowel te voet als met een zgn postboot, waar we een dagje meegingen om de post op allerlei uithoeken te bezorgen. Helaas was het weer die dag wat minder, maar het was toch erg leuk, oa om alle mosselkwekerijen van heel dichtbij te kunnen bekijken. Er zaten errug veel mosselen aan de touwen waar ze aan verzameld werden! Toch jammer dat ik thuis niet heb geleerd om dat te eten!
Volgende bestemming was Kaikoura, een plaatsje aan de. Oostkust. We troffen een super mooi plekje op een camping met uitzicht op de oceaan! En daarbij 2 dagen super mooi weer!
We wilden hier graag albatrossen zien. Dat kon alleen nog met de Tour van 6 uur s ochtends. Dus dat deden we, hoewel verslapen met een enorme hurry net op tijd. Maar het was zeer de moeite waard. Wat eenbeesten! We zagen meest vrouwtjes: die verzamelen voedsel gedurende 2 dagen en vliegen vervolgens terug naar de zuidpool om hun jongen te voeren . En Pa zit daar gewoon een beetje papadag te houden. Lekker makkelijk .In Kaikoura was het ook een feestje van zeehonden, dat was goed voor veel foto s uiteraard.
Daarna via een wijnproeverij en Nelson ( leuk stadje) naar het Abel Tasman NP, dwz allereerst naar de Noordkant. Leuke camping direct aan de baai en steeds prachtig weer! We verkenden de noordzijde van het Zuidereiland bij Cape Farewell, een prachtige kust hier met mooie zandduinen, rotsen, blauw en groen water .... Wat wil je meer?
We bewonderden nog de zgn Pupusprings met zo helder water dat het zicht 63m zou zijn ( we hebben het niet gecheckt, maar het zou zo maar kunnen).
We gingen naar de zuidkant van het NP Abel Tasman en ontmoetten daar Martin (zoon van Jitty en Erik) en Desiree, die een jaar op wereldreis zijn. Dat was erg leuk en gezellig en we konden fijne tips uitwisselen aangezien we in tegengestelde richting reisden.
Wij settleden ons ten Z van Abel Tasman en gingen vanaf het water per kayak de buurt onveilig maken. Nou ja, dat viel mee, zo hard ging het niet. Helaas was het wat bewolkt en daardoor koud, zo gauw we ergens aan land gingen. Maar het was toch een hele ervaring en tijdens de lunch konden we drogen in een zonnetje op een mooi strandje. Terug met de wind en de stroom mee werden we vanzelf de goeie kant uitgeblazen, maar het kaatste gedeelte kwam er forse wind en moesten we hoge golven trotseren. Dat was hard werken, maar gelukkig zijn wij twee sterke dames, en waren we ongeveer als eersten binnen , precies op tijd!
Vandaag hebben we ons met de watertaxi in een baai laten afzetten en zijn vandaar terug gewandeld, een deel van de grote kustwandeling van 3-5 dgn. Prachtige tocht met super mooi weer. Wat is het hier mooi, het ene uitzicht is nog mooier groen en blauw dan het andere en de ene baai nog mooier dan de vorige.
Morgen gaan we naar Franz Josef gletscher, een lange rit.
Ps: in dit programma komen de foto's altijd een beetje later.

• 18 Januari 2015 - 20:48

Nelly:

weer een kleurrijk verslag van jullie belevenissen. Heel erg bijzonder om die steeds te lezen. Het lichte spijtbetoon om het gemis aan de heerlijkheden van allerlei visschotels is wel heel bijzonder. Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou lezen/horen. Als je de verloren tijd en gemiste kansen in wil halen hoor ik dat graag. Ik maak wel een maaltje. Geniet verder......

• 19 Januari 2015 - 16:41

Floyd:

Ach wat een lief zeehondje. Xxx floyd